Menu

FOODTRUCK INSIGHT: EETERIJ OP WIELEN

Geplaatst op 25-06-2017 door Redactie

In de afgelopen weken stond het veelvuldig in de pers: ‘Het aantal festivals dat alleen om eten en drinken draait, is in het afgelopen jaar flink gestegen’ (nu.nl) of ‘Foodfestivals rijzen nu echt de pan uit: waarom eigenlijk?’ (nos.nl)
De laagdrempeligheid, het feit dat het in de stad is - je er niet ver voor hoeft te reizen -, en het feit dat het gratis is en inspeelt op consumentenbehoeften worden als belangrijkste argumenten genoemd voor de populariteit. De foodfestivals zijn opgenomen in de Festival Atlas, van het lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam. Gezien de toename van het aantal foodfestivals en de populariteit.
 

  • Het juiste plekje op de foodtruckfestival Atlas

    Naast het aantal foodtrucks dat nog steeds groeit komen er ook foodfestival organisatoren bij. Zoals Wim van Os. Ooit eigenaar van foodtruck ‘De Mosselbar’ is sinds 3 jaar ook de organisator van ‘Eeterij op Wielen’, samen met zijn partner Ingrid Timmerman.

    De meeste foodfestivals worden in het voorjaar en de zomer georganiseerd en als je in de Festival Atlas kijkt dan zie je dat de meeste Food Festivals worden georganiseerd in de Randstad. “Dat was voor mij aanleiding om ook eens te kijken of we zoiets konden organiseren in Brabant. Onder de naam ‘Eeterij op Wielen Breda’. “Daar was 4 jaar geleden ons eerste festival.” vertelt Wim. Vorig jaar organiseerde hij voor de eerste keer Eeterij op Wielen Ahoy dat een succes werd en dit jaar wordt herhaald. En er zijn plannen, naast jaarlijks in ieder geval in Breda, ook uitbreiding naar Zeeland.

    Wim en partner Ingrid van Win-Events BV komen uit de marketing communicatie branche en hebben een ruime ervaring op het gebied van organisatie van congressen, seminars en beurzen. “De organisatie van een foodfestival komt in grote lijnen op hetzelfde neer, strakke planning, goede voorbereiding en zorgen dat alles is geregeld als het festival begint. En omdat ik mijn eigen foodtruck ‘De Mosselbar’ heb gehad, is er natuurlijk mijn eigen ervaring als festival deelnemer. Je weet wat foodtruckers nodig hebben en wat ze verwachten: een goed programma, strakke organisatie en betrouwbare faciliteiten.”

    Daarnaast is de inhoud en de marketing belangrijk. “Een goed en aantrekkelijk programma, variëteit in het aanbod van foodtrucks en muziek en entertainment maakt een festival succesvol. Eigenlijk is het weer de enige onzekere factor waar je geen invloed op hebt.”

    Het juiste plekje op de foodtruckfestival Atlas
  • Ook gemeenten pikken een gaantje mee

    Wim herinnert zich de eerste keer dat hij met de Gemeente Breda in gesprek ging voor de nodige vergunningen: ‘Niemand wist wat een foodtruckfestival was, wat er voor nodig was en hoe het aangepakt moest worden. Nu, na het een aantal keer georganiseerd te hebben krijgen zij ook meer ervaring en worden we geconfronteerd met steeds meer regels, meer vergunningen en meer kosten. Gemeenten zien grote aantallen mensen op de foodfestivals afkomen en gaan meer accenten leggen op veiligheid en verkeersstromen. En om al die voorzieningen goed geregeld te krijgen, kost dat wel geld.”

    Wim ziet ook het aantal foodtrucks nog steeds toenemen en dat zal voorlopig wel zo blijven: “Er zijn er veel die de mogelijkheden zien en sommigen denken snel geld te kunnen verdienen door gebruik te maken van de groei in de branche. Weinigen hebben een indruk van wat er allemaal bij komt kijken en hoe hard werken het is. Daarom stoppen er ook veel na twee of drie jaar.”

    Wim schat het aantal foodtrucks in Nederland tussen de 750 en 800. “Alleen de ondernemer die er een serieuze business van maken redt het op de lange termijn. Mensen met vakkennis, ervaring in de horeca en voor wie het een fulltime activiteit is. Mensen die hun truck ook ‘technisch’ voor elkaar hebben. Voor een festival begint, gaat onze technische crew bij elke truck langs om aansluitingen en voorzieningen te controleren. Als er bijvoorbeeld elektriciteitsproblemen zijn dan worden die in de meeste gevallen veroorzaakt door problemen in de truck.”

    Ook gemeenten pikken een gaantje mee
  • Iedereen krijgt kans op succes

    Als eigenaar van De Mosselbar kent hij ook alle opmerkingen die er over festivals worden gemaakt: stageld én afdracht over je omzet, te weinig variëteit in het aanbod, 3 hamburgertrucks of naast elkaar frietverkopers die van elkaar niet wisten dat er 4 hadden ingeschreven. “Ten eerste betaal je bij ons alleen stageld en geen afdracht over de omzet. We hebben goede line-ups en een volgens mij geven we elke foodtruck de kans om er ook een succes van te maken.”

    Wim ziet een breed publiek op zijn festivals, van echte food lovers tot ouders met kinderen en de oudere generatie. Daar zitten over de afgelopen jaren geen grote verschillen in. Voor het publiek is de toegang gratis. Wat betreft het aanbod ziet hij wel meer variëteit ontstaan. Waren het eerst de klassiekers als hamburgers en friet, nu zie je meer verscheidenheid in eten.

    Iedereen krijgt kans op succes
  • Maak de juiste keuzes

    Niet alleen Wim ziet buiten de Randstad mogelijkheden voor foodfestivals. Ook het in Valkenswaard gevestigde Foodstock, richt zich op Brabant en Limburg met in 2017 maar liefst 9 edities. Voor zover er sprake is van een hype, de groei lijkt er nog lang niet uit.

    Er zijn echter verschillen in aanpak van de diverse organisatoren.
    Voor de foodtruckers geldt: maak goeie afspraken! Zijn de verwachte bezoekersaantallen reëel? Staan er naast jou nóg 4 hamburger aanbieders? Hoeveel stageld en hoeveel afdracht betaal je? Hoe ziet het programma er uit? Is er voldoende en goed entertainment en is dat afgestemd op een breed publiek? Zijn jouw benodigde voorzieningen goed en betrouwbaar geregeld? Want je kunt wel van je vak houden je zult ook een kans moeten krijgen om iets te verdienen. Daarnaast kun je niet ongelimiteerd de kosten blijven doorberekenen in je gerecht. Een hamburger gaat dan al gauw € 10 kosten.

    Naarmate het aantal foodfestivals toeneemt - gezien de trend zal dat nog wel even zo blijven - ontstaan er in de onderhandelingen kansen: als foodtrucker heb je keuze! Waar ga je wel naar toe en waar niet én onder welke voorwaarden en condities. Waar kun jij je kwaliteit blijven leveren en dat voor een acceptabele prijs aan je klanten aanbieden?
    Er is altijd wel een festival dat beter bij je past.

    Foodtruck Insight is een rubriek op FoodtruckBooking.com waarin wij praten met eigenaren van foodtrucks. We proberen met deze rubriek de achtergronden, drijfveren en ambities te schetsen waarmee eigenaren hun business runnen.

    Maak de juiste keuzes
« Vorige
Bericht 294 van 368
Volgende »