Menu

Foodtruck Insight: I Love SuriFood

Geplaatst op 13-06-2016 door Redactie

Hij leerde koken van zijn vader. Had jaren een eigen restaurant maar de 'uitdaging' was eraf! Hij lacht.
Allan Prosetiko, eigenaar van de foodtrucks 'I Love SuriFood' en 'Javaanse Jongen'. "Die laatste zonder 's' want anders krijg ik problemen met Niemeijer, de tabaksfabrikant."

  • Vier jaar geleden was hij de eerste en - nu nog steeds - enige echte foodtruck met Surinaamse gerechten. "Wat ik wilde was de sfeer neerzetten van Paramaribo uit de jaren '50 en dan met verantwoorde gerechten in een eigentijds jasje." Hij praat gepassioneerd over de Surinaamse keuken en over Suriname. "In de Surinaamse keuken vind je invloeden van de vele verschillende culturen die Suriname rijk is. De Surinamers zelf kunnen over dat eten ook kritisch zijn omdat iedereen precies denkt te weten hoe een gerecht bereid dient te worden. Ik zou het zelf 'fusion cooking' noemen. Dat geeft wel ongeveer weer wat ik doe."

    Foodtruck Insight: I Love SuriFood
  • “Eten is een beleving en ik wil die beleving creëren met een sfeer uit het Paramaribo van de jaren '50 met authentiek Surinaamse gerechten in een eigentijds jasje."

  • In zijn restaurant sloeg dat 'fusion cooking' niet zo aan maar sinds hij met zijn foodtruck door heel Nederland op festivals te vinden is, weet het publiek zijn kookstijl erg te waarderen. "Ik wil daarover niet opscheppen of arrogant overkomen, maar ik hoef nauwelijks op zoek naar nieuwe opdrachten omdat ik overal wordt gevraagd om te komen." Dat zegt iets over zijn reputatie als chef en over de kwaliteit en smaak van zijn gerechten. I Love SuriFood is niet alleen een graag geziene foodtruck op populaire festivals, zoals onder andere die van Trek en Rollende Keukens, maar wordt ook gevraagd voor bedrijfscatering.
    En ook bij een jury van 24Kitchen vielen Allan's gerechten in de smaak. 2 van SuriFoods' gerechten belandden in de top 3.

    Waar heeft die aandacht en waardering toe geleid?
    Allan: "Nou, dat mensen aan de truck ook eens een keer voor iets anders kiezen dan wat ze altijd bestellen. Of dat ze voor Surinaams kiezen terwijl ze dat anders niet zo gauw zouden doen. Zo maken ze kennis met de grote diversiteit van de Surinaamse keuken. Mijn Roti Rol en Bara Chicken Curry zijn zo erg populair geworden."

    Op zijn Facebookpagina noemt Allan zijn vader: 'the real chef' omdat hij van hem het koken leerde. En de basis van al zijn gerechten zijn authentiek Surinaams maar dan in een 'nieuw jasje'. Hij kenmerkt zich als een echte horeca-man: vindt 'verantwoord' voedsel belangrijk en dat betekent dan: biologisch en halal. Dat 'nieuwe jasje' is het resultaat van experimenteren met smaken, kruidenmixen en het zoeken naar smaken en combinaties die niet 'botsen', zonder daarbij de authenticiteit van een gerecht te verliezen.

    Dat hij daarin goed slaagt blijkt ook uit het feit dat Fernandes Frisdrank - 'n Coca Cola company - zich aan hem heeft verbonden en met hem een serie van 12 video's heeft gemaakt waarin Allan laat zien hoe je zijn populairste gerechten kunt klaarmaken. "Ik ben opgegroeid met Fernandes. Het is van oorsprong een Surinaamse frisdrank. Die naam hoorde gewoon bij het concept van mijn foodtruck zoals ik dat voor ogen had: Paramaribo jaren '50 en Surinaamse cultuur: gastvrijheid, familie, eten en nospang: geen stress, relax!
    Zij wilden graag aan hun naamsbekendheid werken in Nederland en zo ontstond voor beide partijen een win-win situatie." De video's die Fernandes samen met Allan maakte - inmiddels meer dan 100.000 views - gaan over 12 verschillende Surinaamse gerechten en kun je vinden op Fernandes Food Fridays.

    Foodtruck Insight: I Love SuriFood
  • Over het foodtrucker zijn is Allan enthousiast: "Ik kan er volledig mijn ei in kwijt, meer dan in mijn restaurant. En ik kom op plaatsen in Nederland waar ik nog nooit van heb gehoord. De afwisseling en de verschillen: de Bourgondische zuiderling en de wat meer terughoudende noorderling is erg leuk om mee te maken. Steeds mensen blij kunnen maken met mooie gerechten die met zorg en aandacht zijn bereid en die dat dan ook proeven en waarderen. Daarnaast is het ook hard werken. En dat vergeten mensen wel eens. Het is niet anders dan in de reguliere horeca. Wij draaien zo'n 60 - 70 uur per week waarin drie per week 'snachts wordt gekookt en voorbereid."

    Over de ontwikkelingen in de foodtruckbranche: "Dit jaar wordt, denk ik, het jaar van de waarheid. Het jaar waarin het kaf van het koren wordt gescheiden. Er zijn erg veel foodtrucks en er zitten, zoals ik dat noem 'wilde cowboys' tussen. Ze denken snel een graantje uit de markt te kunnen meepikken, maar hebben geen idee wat werken in de horeca betekent. De kwaliteit van de producten die je inkoopt, de bereiding, personeel en alles wat er ook komt kijken zoals in een gewoon restaurant. Zo moet je niet alleen alles weten over voedselveiligheid maar je ook volgens de regels op het gebied van hygiëne gedragen. Ik kan met trots zeggen dat wij alle papieren hebben en dat voedselveiligheid voor ons prioriteit heeft."

    Foodtruck Insight: I Love SuriFood
  • En over het toenemend aantal foodtruckfestivals: "Eerst waren er meer muziek- en dancefestivals dan foodtruckfestivals. Dat is nu omgekeerd. Ik verwacht dat het aantal festivals voor foodtrucks wel weer zal verminderen en alleen de beste overblijven. Je kunt het vergelijken met voetbal, je hebt de Champions League, de Europa League, de Eredivisie en de Eerste divisie. Ik reken ons tot de Champions League en wij zullen er alles aan doen om daarbij te blijven horen. Die 'wilde cowboys' vallen dan vanzelf af. Daarnaast kunnen de organisatoren van die festivals ook zelf wel eens wat meer verantwoording nemen, door erop toe te zien dat ook daadwerkelijk kwaliteit geleverd wordt en vooral 'veilig', in de zin van schoon en hygiënisch. Natuurlijk is de foodtrucker daar in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor maar dat zou wat scherper gecontroleerd moeten worden. Dat helpt ook de kwaliteit van de festivals."
    Allan stelt zich kritisch op maar dat wordt ingegeven door zijn gedrevenheid, passie en liefde voor het vak van horeca-ondernemer en zorg voor zijn klanten.
    I love SuriFood is een verrassende en smaakvolle Surinaamse beleving in het landje van de stamppot en het patatje-met.

    Foodtruck Insight: I Love SuriFood
  • In de weekenden vind je I Love SuriFood op festivals en op doordeweekse dagen is er een vaste stek op de TU in Delft.

    Kijk voor meer informatie op zijn Facebook pagina en Website
    Voor Javaanse Jongen, een Surinaams BBQ, comfort food-concept met oma's homemade marinade's kijk op Facebook

    Foodtruck Insight: I Love SuriFood
« Vorige
Bericht 327 van 366
Volgende »