Menu

De foodtruckhype: serieuze concurrentie in een serieuze branche

Geplaatst op 07-10-2016 door Redactie

Onlangs gaf Foodtruckbooking.com samen met enkele andere branchegenoten een interview aan Entertainment Business over onze visie op de foodtruck markt. Het artikel lees je hier onder. Dat er een foodtruckhype gaande is, mag geen nieuws heten. Het aantal foodtrucks zou zelfs zo hard zijn toegenomen dat de rijdende keukens elkaar momenteel ‘kapotconcurreren’. Maar vindt de branche dat zelf ook? Hoeveel foodtrucks er nu precies in Nederland zijn is moeilijk te achterhalen. Wel is duidelijk dat het aantal de laatste jaren explosief is toegenomen. Tegelijkertijd neemt de vraag naar deze trucks al net zo hard toe. In 2016 is er zelfs een omslagpunt bereikt: voor het eerst zijn er meer foodtruckfestivals dan muzie

  • En ook op reguliere festivals, bedrijfsfeesten en dorpsbraderieën krijgen de rijdende cateraars steeds meer voet aan de grond. De oprukkende foodtrucks zouden ‘elkaar kapotconcurreren’, aldus een artikel op NOS.nl. Wat klopt er van die moordende concurrentiestrijd die achter de schermen zou plaatsvinden?

    “Dat de concurrentie voor foodtrucks in de laatste drie jaar heviger is geworden, is zeker waar,” stelt Henk-Jan Kakebeen van Taste of Amsterdam. Het grote succes van Rollende Keukens wordt door velen als de belangrijkste aanjager genoemd, maar hoe dan ook was het onvermijdelijk dat het typisch Amerikaanse foodtruckfenomeen naar Nederland zou overslaan. Kakebeen: “Enerzijds gaat de opkomst van festivals hand in hand met consumenten die meer aandacht besteden aan gezond en goed voedsel. Maar anderzijds is een foodtruck een relatief laagdrempelige manier om de cateringmarkt te betreden, vergeleken met het starten van een eigen restaurant of bistro. Dat verklaart ook de opkomst van de vele foodtruckfestivals. Je hoeft daar veel minder technische voorzieningen voor aan te leggen, want die zitten allemaal al in de rijdende keukens ingebouwd. Een foodtruck is dus ‘plug and play’.”

    Ook Arjan de Hoon, oprichter van boekingsplatform ToetToetFood, ziet het aantal foodtrucks nog maandelijks toenemen. Volgens hem past het prima in de tijdsgeest: naast je baan als zzp’er in de zomermaanden je passie voor koken uitleven in je foodtruck. Maar is er ook voldoende ruimte voor al die gepassioneerde foodtruckers, of concurreren ze elkaar inderdaad kapot? “Het punt is vooral dat veel mensen, ook veel startende truckers, een romantisch beeld hebben van deze branche. Een beetje koken in de zon, een beetje verkopen… Maar om serieus voet aan de grond te krijgen is het gewoon keihard werken en serieus ondernemen. Wat dat betreft zijn de foodtrucks niet anders dan elke andere cateringbranche.”

    De foodtruckhype: serieuze concurrentie in een serieuze branche
  • Gezonde concurrentie

    De Hoon ziet inderdaad genoeg foodtrucks die het niet redden, maar dat wijst volgens hem eerder op een gezonde concurrentie in een markt die inmiddels volwassen is, dan op een vechtmarkt. “Ik denk dat slechts 20 procent in ons bestand kan rondkomen van hun foodtruckinkomsten. Maar niet iedereen hoeft dat dus: sommigen doen het niet voor de winst, maar uit liefhebberij, naast hun vaste inkomsten uit andere bronnen.”

    De aanbieders zijn dus een diverse club, merkt ook Onno van Gent, oprichter van Foodtruckbooking.com. “Naast de liefhebbers die het als hobby doen, heb je ook de serieuze ondernemers. Daarnaast zie je steeds meer gevestigde cateraars die een foodtruck inzetten voor promotie en naamsbekendheid.” Maar ook Van Gent ziet een markt die nog steeds kansen biedt. “Dan moet je alleen wel een serieuze ondernemer zijn, met een goed uitgedacht plan. Je moet dus niet alleen een mooie en herkenbare truck hebben, maar uiteraard ook originele gerechten die je bovendien in grote hoeveelheden kunt produceren. Het personeel moet passen bij je totale plaatje, en daarnaast zul je ook je marketing en promotie heel goed op orde moeten hebben.”

    Enkele jaren geleden kon men misschien nog heel romantisch even een oude Mercedes-bus ombouwen om de festivals mee af te rijden, maar die tijden lijken nu echt voorbij. Een foodtruck starten is vooral serieus ondernemen. Maar ondanks de groeiende concurrentie is het volgens Van Gent voor ondernemers met een goed uitgedacht plan nog steeds mogelijk om voet aan de grond te krijgen. Ook de foodtruckfestivals willen immers blijven vernieuwen en verrassen met hun aanbod. Hoewel er enkele partijen zijn die stevig voet aan de grond hebben, is er dus nog steeds volop behoefte aan nieuwkomers die kwalitatief goed en origineel voedsel en de juiste beleving kunnen bieden.

    Gezonde concurrentie
  • Meer aanbod, genoeg vraag

    Dat de foodtruckers massaal moeten vrezen voor hun toekomst, lijkt in de branche dus heel anders beleefd te worden. Daar ziet men vooral een markt die volwassen is geworden, waardoor er een gezonde marktwerking optreedt met winnaars en verliezers. En eerder dan een massale faillissementsgolf, zien de meeste insiders vooral dat vraag en aanbod voorlopig hand in hand met elkaar meegroeien. Hoewel Henk-Jan Kakebeen stelt dat het aantal foodtruckfestivals dit jaar vermoedelijk zijn maximum heeft bereikt, komen er tegelijkertijd steeds meer alternatieve plekken voor de foodtruck.

    Dat merkt ook Wouter Leeuwenburg, die een foodtruck runt voor cateraar Brandt & Levie. “De concurrentie is nu inderdaad heviger dan toen we in 2014 begonnen; ook op steeds meer dorpsbraderieën duiken de foodtrucks nu op, evenals bij huwelijks-feesten, grote bedrijfspresentaties en vele andere evenementen. Daar kun je bovendien een vast bedrag vragen en dus met minder risico staan.”

    Daarnaast hebben de eerste gemeentes, Amsterdam voorop, al aangekondigd om vergunningen uit te delen voor foodtrucks in de openbare ruimte. “Hoewel de lat dus steeds hoger komt te liggen, heb ik zeker niet het idee dat we elkaar kapotconcurreren”, stelt Leeuwenburg. “Eerder het tegendeel: de saamhorigheid onder foodtruckers is juist erg groot. Samen op een evenement heb je immers een gedeeld belang: je hoopt op goed weer en een hoge opkomst. We delen onze opslagplaats met veel andere foodtruckers, en daar is juist veel bereidheid om elkaar onderling aan een plekje te helpen. We hebben zelfs een gemeenschappelijke groeps-chat. Dus kapotconcurreren? Het is zeker hard werken, maar ik beleef de concurrentie in deze markt eigenlijk vooral als erg gezellig.”

    Entertainment Business

    Meer aanbod, genoeg vraag
« Vorige
Bericht 322 van 370
Volgende »