Menu

Foodtruck Insight: De Sheriff

Geplaatst op 20-11-2016 door Redactie

John – De Sheriff – Leijendekkers startte in maart van 2016 officieel als zelfstandig ondernemer met zijn concept: ‘De Sheriff’, maar voordat zijn foodtruck de weg op ging was het toch alweer september. Sindsdien tref je hem sowieso dagelijks op station Vleuten voor een ontbijtje ‘Amerikaanse stijl’ (coffee, bagels and donuts) maar dat is slechts onderdeel van zijn activiteiten. In het gesprek werd al snel duidelijk dat we met een serieuze ondernemer te maken hebben.

  • Hij heeft nagedacht vóórdat hij startte, maakte een businessplan en onderzocht de mogelijkheden waarmee hij succesvol kon zijn.Dat had weer alles te maken met zijn horeca-ervaring. Niet zozeer als ‘chef’ maar als iemand die verstand van zaken heeft over bedrijfsvoering. De Librije in Zwolle, Karel V in Utrecht en het World Hotel Wings in Rotterdam zijn niet de minste namen. En als je dan de ambitie hebt om voor jezelf te beginnen vormt dat een prima uitgangspunt. “Eén van de dingen die ik goed geleerd heb is dat een solide plan de basis vormt voor een succesvolle, winstgevende business.” aldus John.

  • De Sheriff, het concept, kent 3 pijlers: Breakfast, Festivals en Catering. En voor elk van die pijlers heeft De Sheriff weer andere gerechten. Van koffie en donuts tot crispy corn taco’s en Texas taco beef. Een breed pakket met een duidelijk rode draad: de Texaans-Mexicaanse (Tex-Mex) en Cajun keuken. “Mijn voorliefde en inspiratie voor die keuken heb ik gevonden bij mijn vrouw Tammie die uit Texas komt en als ‘deputy sheriff’ samen met mij kookt. Mijn reizen daarnaar toe, de sfeer van warmte en gastvrijheid én het eten komen allemaal samen in mijn foodtruck. Daarnaast is het een niche, waardoor ik iets onderscheidend te bieden heb. Ons uitgangspunt was tex-mex en cajun food naar Nederland te brengen en voorlopig slagen we daarin want de reacties zijn erg positief.

    ”Over festivals. “Erg veel ervaring heb ik daar nog niet mee. Het seizoen is ook wel een beetje voorbij. De ervaring die ik heb was zakelijk niet zo succesvol en ik moet nog wennen aan de omgang met organisatoren.” John wil daarover niet teveel in detail treden.

    In het onderzoek dat FoodtruckBooking.com deed in september werd er door de geïnterviewden nogal kritisch gekeken naar organisatoren. Veel gemaakte opmerkingen betreffen de gebrekkige organisatie als het over plaatsen en voorzieningen gaat en de afdracht over de omzet.

    Foodtruck Insight: De Sheriff
  • “Het prettige aan festivals is de sfeer onder foodtruckers onderling. Je merkt dat het een aparte gemeenschap is met allemaal eenzelfde passie en goed onderling contact.” Dagelijks staat De Sheriff op station Vleuten en serveert daar breakfast op z’n Amerikaans. “Ik ben blij met die plek, niet dat het erg winstgevend is maar het betaalt de rekeningen en zodoende draai ik nu al break-even.” Vaste locaties in Nederland voor foodtrucks zijn nog geen gemeengoed. In Amsterdam draaide een pilot en ook Rotterdam is met een proef gestart. De Sheriff staat op het particuliere terrein en betaalt daar huur voor. De gemeente wilde hem daarom wel een vergunning verstrekken. “De mooiste situatie zou zijn wanneer je per gemeente één vergunning zou kunnen krijgen en dat je dan, net zoals in Amerika, zelf een plek kunt uitzoeken. Dan ga je daar staan waar de mensen zijn.”Een ultieme droom voor veel foodtruckers.

    Foodtruck Insight: De Sheriff
  • John ziet voor hemzelf veel kansen in de catering. De derde pijler van zijn concept. Het aantal opdrachten is groeiend. “We cateren voor sportclubs en bedrijven en af en toe ook op verjaardagen.” Het is duidelijk dat zijn 3 pijleraanpak vruchten afwerpt en hij kijkt met vertrouwen naar de toekomst.

    De Sheriff startte in een jaar waarin het aantal foodtrucks in Nederland op een top lijkt te zijn. De schattingen lopen ver uiteen van zo’n 600 tot meer dan 1500. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan een derde van de foodtruckers schat dat er meer dan 1000 foodtrucks in Nederland actief zijn. “Ik denk dat er zo langzaam maar zeker een behoefte gaat ontstaan naar een branche organisatie. Een club die opkomt voor onze belangen. Waar foodtruckers zich verenigen die garant staan voor kwaliteit. Nu onderhandelen we allemaal individueel met festivalorganisatoren. Als het succes van een evenement tegenvalt komt dat nu meestal alleen voor rekening van de foodtrucker.”

    Foodtruck Insight: De Sheriff
  • Na een carrière als adviseur in de horeca kiest John op z’n 50e overtuigend voor het bestaan als zelfstandig ondernemer. Wat is daar aantrekkelijk aan? “De vrijheid die je hebt. Het zelf verantwoordelijk zijn voor het welslagen van je ideeën en niet in de laatste plaats de afwisseling die het brengt. De contacten met je leveranciers. Contacten met klanten die steeds per locatie verschillen. En de uitdaging om iets wat ooit een plan was ook daadwerkelijk te realiseren. En last but not least mijn passie voor de tex-mex keuken.” Wil jij De Sheriff volgen? Kijk dan op zijn Facebook of Website

    Foodtruck Insight: De Sheriff
« Vorige
Bericht 318 van 370
Volgende »