Menu

Dit zijn de basisstappen voor een goed foodtruck marketingplan

Geplaatst op 16-02-2019 door Redactie

Je hebt tegenwoordig met een foodtruckbedrijf bepaald geen monopoliepositie meer.
Je concurreert met talloze andere creatieve ondernemers. Een goed marketingplan -
waarin je de vier P’s volgt - helpt je om je concurrenten de baas te zijn. Lees hier wat
de basis is van een goed marketingplan!


De basis van marketing? De marketingmix! Die bestaat uitvierfactoren: Product, Prijs,
Plaats en Promotie. Kortom: de4 P's. Hiermee vul je jouw marketingstrategie in, om jouw
product of merk slim en effectief op de markt te positioneren.

  • Product

    De eerste P is die van Product. In het geval van een foodtruck is dat natuurlijk het eten. Het
    is van groot belang dat de mensen trek krijgen in jouw gerecht. Het gaat er niet om wat je
    zelf lekker vindt, maar wat je klanten willen. De makkelijkste manier om erachter te komen
    wat je klanten willen, is door met ze te praten. Vraag gewoon op de man af wat ze missen op
    je menukaart of wat ze zouden veranderen aan je gerecht. Door de wensen van klanten door
    te voeren in je concept en product, creëer je het droomproduct. En dat verkoopt zichzelf,
    toch?

    Product
  • Prijs

    Niet onbelangrijk is de Prijs van je product. Mensen willen namelijk alles zo voordelig
    mogelijk. Maar let op: als je té goedkoop bent, gaan ze twijfelen aan de kwaliteit van je
    gerecht. Zorg dat je de ideale balans vindt. Kijk naar de kosten die je maakt. Neem alle
    kosten mee, niet alleen de kosten voor het maken van je product, ook de onderhoudskosten
    voor je foodtruck spelen mee. Op basis van deze berekening bepaal je wat je product
    minimaal mag kosten. Houd ook in de gaten wat je concurrenten met de prijs doen en ga
    daar niet boven zitten.

  • Plaats

    Bij de P van Plaats heb je als eigenaar van een foodtruck een enorm voordeel, want je kan
    verplaatsen. Wat slim is, is om bij te houden waar evenementen zijn en in te spelen op de
    actualiteit. Denk hierbij aan markten in het weekend of muziekfestivals in het park. Andere
    plekken die het altijd goed doen zijn bijvoorbeeld: een parkeerplaats bij een grote
    supermarktketen, op het binnenplein van een universiteit en bij sportparken. Creëer ook een
    ervaring. Alleen een gerecht aanbieden is tegenwoordig niet meer voldoende. Eten bij jouw
    foodtruck moet een belevenis worden. Bedenk wat je de mensen extra kunt bieden naast het
    eten. Denk aan vraagstukken als: wat doen ze tijdens het wachten? Hoe kunnen mijn klanten
    bestellen? Waar kunnen ze het gerecht opeten?

  • Promotie

    Promotie is de laatste P, maar zeker niet de minste. Je moet je onderscheiden van de rest
    en zorgen dat jouw foodtruck een naam krijgt. Dat begint bij de foodtruck zelf. Deze moet

    meteen een goede eerste indruk wekken bij mensen. Zorg dat jouw wagen een echte
    eyecatcher is en zorg voor een pakkende naam die blijft hangen. Vervolgens is het zaak in
    contact te blijven met je doelgroep. Dit kan door middel van een blog. Laat de mensen weten
    waar je mee bezig bent en waar je te vinden bent. Ook social media zijn daarbij niet meer
    weg te denken. Promoot jezelf daarom op Facebook, Instagram en Snapchat. Ook kun je je
    onderscheiden met speciale acties of een thematruck.

    Kortom: doe er alles aan om jouw foodtruck uniek te maken. Als jij je met jouw
    foodtruckbedrijf onderscheidt van de massa – en natuurlijk een mooi, smaakvol product
    aanbiedt – keren je klanten vanzelf naar je terug!

« Vorige
Bericht 216 van 366
Volgende »