Menu

FOODTRUCK INSIGHT: Vuurbrood

Geplaatst op 16-03-2017 door Redactie

Voor zijn reclamebureau had Cor den Boer het motto “Voor grote merken en merken die groot willen worden.” Als je met hem praat lijkt ditzelfde motto de pijler voor zijn Vuurbrood: een merk dat groot wil worden! 
Cor den Boer, een velen malen gelauwerd reclameman, prijzenwinnaar en eens eigenaar en medeoprichter van een van de grootste bureau’s van Nederland TBWA/Neboko, is nu de eigenaar van Vuurbrood. Een foodtruck die sinds een jaar de Nederlandse markt bestiert met een kruising tussen een tosti en ravioli.

  • Net zoals bij een tosti is gegrild brood de basis. Het brood wordt in een soort wafelijzer aan de randen samengeperst zodat je er een vulling in kunt doen, net zoals bij ravioli. En omdat zijn product gemaakt wordt in een ijzer dat door vuur verhit wordt, heet het simpelweg: vuurbrood. Een product dat niet alleen door de vorm uniek is maar vooral ook om de vele mogelijkheden die ontstaan met verschillende vullingen en smaaksensaties.

    FOODTRUCK INSIGHT: Vuurbrood
  • VUURBROOD

    Een tosti is een broodgerechtje dat door heel Europa zo zijn varianten kent. En hoe simpel het vaak ook lijkt om een tosti te maken, blijkt het voor sommigen toch erg moeilijk om van een tosti echt iets lekkers te maken. Fantasieloos casinobrood met daartussen een plak foute ham of verkeerde kaas. Daarom doen we er vaak een klodder ketchup bij om er toch nog enige smaak aan te geven. Het is deze ergernis die Cor op het idee bracht van Vuurbrood.

    “Aan de ontwikkeling is een behoorlijke tijd voorafgegaan,” vertelt Cor, “en we zijn er nog steeds mee bezig. Allereerst was daar de ontwikkeling van het brood zelf, die we in nauwe samenwerking met de bakkers van MAMA hebben gedaan. Brood dat op een goede manier te grillen is, lekker krokant blijft als het gevuld is en dat homogeen van structuur is. Zo mogen er in het brood geen gaten zitten want dan kun je het niet vullen.” Uiteindelijk werd het een duurzaam biologisch desembrood.
    En dan de vullingen natuurlijk. De mogelijkheden zijn ongekend maar je zoekt naar de juiste combinaties en smaaksensaties en die ontwikkeling gaat nog steeds door.

    VUURBROOD
  • Voordat Cor met zijn eerste drie gevulde broodjes kwam heeft hij een tijd in een kookstudio gezeten om daar de beste vullingen te ontwikkelen, waarbij heel wat probeersels zijn afgevallen. Ook de ijzers waarin het brood wordt gegrild zijn een eigen ontwerp. Evenals de truck en de hele vormgeving, waarin zijn achtergrond als reclameman duidelijk te herkennen is. Een uniek product, niet de zoveelste hamburgervariatie, maar iets wat Nederland nog niet gezien heeft.

    “Nog even was het er het idee om dit in de vorm van een restaurantje aan te bieden, maar dan krijg je al gauw met hoge kosten te maken. Het nadeel is dat je dan vanaf één locatie de bekendheid van Vuurbrood moet zien te ontwikkelen. Een foodtruck is een fantastisch concept om zoiets te testen. Daarnaast heb je steeds een ander publiek wat het werken erg aangenaam en afwisselend maakt.”

    FOODTRUCK INSIGHT: Vuurbrood
  • Opzoek naar nieuwe markten

    Los van het feit dat Cor erg geïnteresseerd is hoe zijn publiek op Vuurbrood reageert, is hijzelf niet altijd in zijn foodtruck te vinden. Hij besteedt nog steeds veel tijd aan de verdere ontwikkeling van zijn vuurbrood. “Het is hard werken en je moet heel goed weten wat je doet wil je er een redelijke boterham uithalen. Kostenbewaking, zowel van het product als alle runningcosts moet je scherp in de gaten houden. Daarom opereren we voorlopig in een straal van maar 100km en werken met mensen die het ook echt leuk vinden om de festivals te bezoeken. Een foodtruck is geen ‘big business’, je wordt er niet rijk van.”

    Voor Vuurbrood zoekt Cor vooral nieuwe markten en mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het aanbieden van lunches op bedrijventerreinen.
    Over deelname aan foodtruckfestivals vertelt Cor: “Deelname, stageld en daar bovenop nog een percentage over je omzet, dan lopen de kosten behoorlijk op. Daarbij liggen vaak alle risico’s bij de foodtruckers. Slecht weer, tegenvallende bezoekersaantallen, op een plek staan waar je absoluut geen omzet kunt halen, allemaal zaken die van grote invloed zijn op je resultaten. Als dan de ‘Aviko’s’ hun product komen promoten met gratis hapjes dan worden de festivals een soort huishoudbeurs, met steeds meer grote merken die hetzelfde doen. Voor Streetfood Nederland ziet Cor hier een taak om vanuit het gezamenlijk belang hierover in gesprek te gaan met de festivalorganisatoren. “Voor die organisatie is het echter lastig opereren. Festivals bieden je enerzijds de mogelijkheid een boterham te verdienen, anderzijds moet dat wel mogelijk gemaakt worden. En dat wordt lastig als de kosten voor deelname zo hoog zijn.”

    Opzoek naar nieuwe markten
  • Kosten en resultaat

    Het hebben van een goed plan en dat met volle inzet tot een succes maken, zijn voor Cor belangrijke drijfveren. Voor hem is Vuurbrood een business concept waarin ‘leren’ centraal staat. Een idee dat leidt tot een product en dat succesvol in de markt zetten, is zijn ambitie. Het ziet er naar uit dat hij daarmee een aardig eind op weg is.

    Wil je meer lezen over Vuurbrood, kijk op zijn site www.vuurbrood.nl , zijn profielpagina op Foodtruckbooking en zijn Facebook.


    FOODTRUCK INSIGHT: Foodtruck Insight is een rubriek op FoodtruckBooking.com waarin wij praten met eigenaren van foodtrucks. We proberen met deze rubriek de achtergronden, drijfveren en ambities te schetsen waarmee eigenaren hun business runnen.

    Kosten en resultaat
« Vorige
Bericht 307 van 368
Volgende »