Menu

Haal het nieuws met jouw foodtruck

Geplaatst op 30-10-2019 door Redactie

Goede publiciteit voor je foodtruck zorgt voor meer klanten en dus een hogere omzet. Gratis publiciteit is de meest effectieve vorm van reclame. Je komt namelijk betrouwbaarder en geloofwaardiger over als ánderen over jou schrijven, dan als je reclame voor jezelf maakt. Vind je het tijd voor wat extra aandacht? We delen zes manieren waarop je – positief – het nieuws kunt halen!

Voor je probeert het nieuws te halen, is er één ding heel belangrijk: zorg ervoor dat er niets aan te merken is op je foodtruck. Niets is namelijk erger dan slechte publiciteit. Check of je gerechten helemaal in orde zijn en of je de best mogelijke service biedt. Zo kan hier niets slechts over worden geschreven. Alles in orde? Dan is het tijd om de aandacht van de pers te trekken. Zo bijvoorbeeld!

  • 1. Organiseer een foodtruckevent

    Foodtruckevenementen worden vaak genoemd in de lokale kranten en op websites. In agenda’s, en soms zelfs in artikelen met een interview met de organisator: met jou. Vergroot de kans op media-aandacht door te zorgen dat jouw foodtruckevent opvalt. Bijvoorbeeld door hier een optreden, proeverij, wedstrijd of feest aan te koppelen. Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om zelf een foodtruckevent te organiseren, kun je er ook aan deelnemen. Ook de deelnemende foodtrucks worden namelijk vaak genoemd in de media.

    1. Organiseer een foodtruckevent
  • 2. Geef aan een goed doel

    Organiseer een actie of event om geld in te zamelen voor een goed doel. Of geef een deel van je winst aan een goed doel. Natuurlijk zorg je voor een persbericht met foto van het moment waarop je de cheque overhandigt. Op deze manier haal je hopelijk niet alleen het nieuws, maar doe je ook iets goeds. Slim is om te kiezen voor een lokaal doel, zoals een school. Zelfs als je actie geen persaandacht oplevert, zorgt deze er wél voor dat de school bij het eerstvolgende evenement aan jou denkt voor de catering.

  • 3. Organiseer een publiciteitsstunt

    Beloof je klanten gratis hotdogs als Nederland kampioen wordt. Trakteer op een gratis pannenkoek op de dag dat je foodtruck een jaar bestaat. Zet een regenboogburger op de menukaart tijdens de Gaypride. Of creëer een gerecht op basis van een streekproduct. Publiciteitsstunts zijn vaak goed voor aandacht van de pers. Zorg ervoor dat je je stunt vooraf aankondigt bij de pers, zo weet je zeker dat zij dit moment niet missen.

  • 4. Vernieuw je foodtruck

    Ook een koerswijziging kan zorgen voor aandacht van de pers. Zeker wanneer je deze koppelt aan een heropening, waarvoor je uiteraard de pers uitnodigt. Ga bijvoorbeeld verduurzamen en word een groene foodtruck. Ook is het mogelijk om te kiezen voor een nieuw concept, met bijvoorbeeld een ander product in de hoofdrol. Of wat dacht je van een (te) gek nieuw design van je foodtruck? Kies een vernieuwing die past bij jouw business.

  • 5. Deel je kennis

    Heb je een uniek verhaal of weet je veel over een bepaald product, over trends of de ontwikkelingen in de foodtruckbusiness? Stel dan voor om hier een artikel over te schrijven voor de krant of een website. Zo profileer je je als expert en krijg je een betrouwbaarder imago. Natuurlijk zorg je ervoor dat jouw foodtruck ook subtiel genoemd wordt in de tekst.

  • 6. Nodig een recensent uit

    Nodig één of meerdere recensenten uit om een bijzonder lekker of uniek gerecht van jouw foodtruck te komen proeven. En blaas ze omver! Je kunt recensenten uitnodigen die bij de krant werken, maar bijvoorbeeld ook foodbloggers. Uiteraard nodig je alleen een recensent uit als je er zeker van bent dat je eten echt heel goed is. De recensie moet natuurlijk wel positief zijn!

« Vorige
Bericht 177 van 370
Volgende »