Menu

FoodTruck personeel opleiden

Geplaatst op 28-03-2021 door Redactie

Als foodtruckeigenaar hoef je niet alleen in je FoodTruck te staan, er is een mogelijkheid om personeel aan te nemen die jouw business kunnen ondersteunen. Het is dan ook belangrijk dat jouw personeel betrouwbaar is en dat ze goed worden opgeleid. Waar moet je aan denken als je jouw personeel opleid? We hebben enkele punten op een rijtje gezet waar je aan moet denken als je jouw foodtruckpersoneel opleidt.

  • ERVARING

    Indien je nieuwe werknemer nul ervaring heeft op het gebied van horeca of het werken in een keuken dan zal je juist in deze drukke periode veel bezig zijn met het aansturen van je nieuwe medewerker. Terwijl deze jou juist moeten verlichten van een aantal taken. Simpel gezegd; jouw taak moet lichter worden in plaats van zwaarder. Iemand die al ervaring heeft is makkelijker in te leren en zal zelf ook veel meer te brengen hebben dan iemand die steeds gestuurd moet worden.

    ERVARING
  • KENNISMAKEN

    Het is erg belangrijk dat je nieuwe werknemers genoeg informatie krijgen over het reilen en zeilen binnen het bedrijf. Je moet goed uitleggen wat de basis is van jouw bedrijf. Dit kunnen de praktische dingen zijn, zoals waar alles staat en hoe alles werkt, maar ook minder voordehandliggende dingen zoals wie voor wat verantwoordelijk is en wat er van de werknemers verwacht wordt. Daarnaast moet je je werknemers kennis laten maken met de menu- en drankenkaart. Een goede tip is om je medewerkers nieuwe gerechten of dranken te laten proeven. Zo weten ze beter waar ze het over hebben en hoe een gerecht hoort te smaken. Laat ze kennis opdoen over wijnen en bieren of over de verschillende ingrediënten.

  • TRAININGEN

    Een goede tip is om een trainingsdag te organiseren voor je nieuwe personeel. Het verschilt per werknemer over hoeveel ervaring hij/zij beschikt, maar we raden alsnog aan om een trainingsdag te organiseren. Bij elk bedrijf werkt het net wat anders. Tijdens deze dag geef je de medewerkers gastvrijheidslessen en leer ze over de bedrijfscultuur. Customer service is extreem belangrijk. Je personeel moet leren dat de klant altijd koning is. Ga naar hoofdstuk 18 om meer te lezen over de optimalisatie van de customer service van jouw FoodTruck. Daarnaast kan je ze op een leuke wijze leren om met een dienblad te lopen, bijvoorbeeld door een parcours op te zetten of een rollenspel voor het opnemen en uitserveren van gerechten. Door een trainingsdag is kan je elkaar ook op een leuke manier beter leren kennen.

    Daarnaast is het een idee om een ontwikkelingsplan op te stellen zodat je de leercurve van je medewerkers in de gaten kan houden en dat je werknemers weet hoeveel ze nog kunnen leren als ze in het bedrijf blijven. Je kan ook individuele voortgangsgesprekken met je medewerkers houden, zodat je op de hoogte blijft van de leercurve en van de ideeën van je werknemers.

  • CULTUUR

    Zorg dat je personeel naast alle praktische dingen, ook goed de bedrijfscultuur leert. Als bedrijf heb je een cultuur en ook het personeel draagt hieraan bij. Je medewerkers moeten goed begrijpen wat de normen en waarden van het bedrijf zijn en moeten zorgen dat dit overeenkomt met hun eigen normen en waarden. Medewerkers die zich representatief voelen voor de cultuur en waarden van het bedrijf, werken harder en dat leidt tot meer langdurig succes. Hoe kan je het personeel bij binnenkomst gelijk met de bedrijfscultuur kennis laten maken? Je kan bijvoorbeeld een medewerkers handleiding maken, waar alle praktische dingen staan opgeschreven, maar ook haarfijn staat omschreven wat de normen en waarden van jouw bedrijf zijn en wat er verwacht wordt van de werknemer. Vergeet vooral niet om je personeel goed op te leiden in hoe ze deze cultuur kunnen uitstralen naar de klanten. Je wilt natuurlijk dat jouw klanten zich aangetrokken voelen tot jouw foodtruck!

    CULTUUR
  • BETROKKENHEID

    Luister naar je medewerkers en betrek ze bij belangrijke beslissingen. Zo zorg je ervoor dat er een open en eerlijke werksfeer hangt en dat stimuleert groei. Gaat het goed met je bedrijf of juist totaal niet? Bespreek dit met je medewerkers en vraag naar hun ideeën en input. De eindbeslissing kun je natuurlijk zelf maken, maar door je personeel erbij te betrekken laat je aan hen zien dat hun mening er ook toe doet.


    Indien je je aan de bovenstaande punten houdt, zal er niets meer in de weg staan om er een knallend succes van te maken! En dat is ook precies de reden waarom je op zoek bent naar iemand.

    BETROKKENHEID
Archief
Deel dit artikel

Gastbloggen?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste schrijvers voor ons platform. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Contact opnemen
« Vorige
Bericht 122 van 370
Volgende »